W ostatniej dekadzie, obserwujemy ogromny wzrost w branży e-commerce, dodatkowo pandemia COVID 19 przyśpieszyła ten trend. Przedsiębiorcy zmuszeni byli przenieść swoją działalność do sieci. Obecnie handel detaliczny oraz rynek usług nie mogą obejść się bez Internetu i e-sklepów.
Regulamin sklepu internetowego.
Przykładowo umieszczenie regulaminu na stronie internetowej usługodawcy, bez równoczesnego odesłania usługobiorcy do treści regulaminu przed zawarciem umowy, np. poprzez przekierowanie za pośrednictwem hiperłącza, nie spełnia ustawowego obowiązku.
Treść Regulaminu sklepu internetowego
Nadto w regulaminie niezbędnym jest wskazanie informacji na temat usługodawcy. W regulaminie muszą być dane, które umożliwią usługobiorcy zidentyfikować pomiot oferujący na swojej stronie internetowej usługi lub towary. W zależności od formy prowadzenia działalności gospodarczej przez usługodawcę będą to dane ujawnione w Rejestrze Przedsiębiorców KRS bądź w CEiDG, chodzi tu przede wszystkim o: imię i nazwisko, nazwę firmy, adres siedziby oraz do kontaktu, numer KRS, NIP, REGON.
W obrocie często spotykaną praktyką jest zawieranie w regulaminie słowniczka pojęć. Słowniczek pozwala wyjaśnić pojęcia oraz ustalić jedną, właściwą definicję dla używanych w regulaminie słów, wyrażeń, czy zwrotów. Podstawową funkcją słowniczka jest w pierwszej kolejności usystematyzowanie używanych pojęć, czy zwrotów, a ponadto zapobieganie ewentualnym sporom na tle interpretacji poszczególnych pojęć.
Postanowienia regulaminu dotyczące warunków świadczenia usług drogą elektroniczną muszą zawierać wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca. Chodzi tu o wymagania związane używanego przez kontrahenta systemu operacyjnego, wtyczek przeglądarki internetowej, a także niezbędnych wymagań technicznych dla urządzenia na którym przegląda się daną stronę internetową.
Jednym słowem, jest to informacja dla kontrahenta jakie wymagania techniczne musi spełnić, aby mógł przeglądać stronę internetową usługodawcy i korzystać z jego usług. Nadto na usługodawcy ciąży obowiązek zawarcia w regulaminie zakazu dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym.
Postanowienia regulaminu muszą regulować warunki zawierania, wykonywania, a także rozwiązywania umów zawieranych za jego pośrednictwem.
Chodzi tu, przede wszystkim następujące informacje:
- Uregulowanie sposobu dokonywania płatności i terminów zapłaty;
Nadto usługodawca winien określić dodatkowe opłaty, na przykład cło lub podatek; - Określenie sposobu i kosztów dostawy;
- Wskazanie momentu zawarcia umowy;
Także terminu obowiązywania umowy sprzedaży i czasu minimalnego, na który jest zawierana; - Zawarcie informacji o prawie usługobiorcy o wypowiedzenia umowy;
możliwości dokonania reklamacji lub zwrotu towaru; - Określenie informacji związanych z prawem odstąpienia od umowy;
oraz kosztach związanych z tym faktem (kto ponosi koszty wysyłki i przesyłki);
Usługodawca w regulaminie musi uregulować zasady składania reklamacji, sposobu oraz trybu jej przeprowadzania, jak i również terminów obowiązujących w zakresie procedury reklamacyjnej.
Precyzując, chodzi tu o zapisy dotyczące wymiany towaru lub jego zwrotu i zasady naprawy lub wymiany uszkodzonego towaru z podaniem podstaw prawnych. Tutaj autor regulaminu musi mieć na względzie przepisy art. 556- 582 kodeksu cywilnego, regulujące instytucje reklamacji i gwarancji w prawie cywilnym.
Dobrym zwyczajem jest dodanie do regulaminu wzoru formularza reklamacyjnego bądź karty gwarancyjnej. Jednakże nie jest to konieczne, jeżeli wystarczająco szczegółowo opisze się tryb postępowania reklamacyjnego w samym regulaminie.
W kontekście sporządzania regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną, trzeba podkreślić, że regulamin polityki cookies powinien być sporządzony w osobnym dokumencie, a usługodawca winien mieć możliwość zapoznania się z nim i zaakceptowania jego warunków przy pierwszych odwiedzinach strony internetowej.
To samo dotyczy polityki prywatności (RODO). Spełnienie tego obowiązku następuje w drodze jednostronnej czynności prawnej, które polega na złożeniu usługobiorcy oświadczenia, zawierającego informacje dotyczące zakresu przetwarzanych danych osobowych (klauzula RODO).